bbargo

  • ۰
  • ۰

حق و عدالت اجتماعی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 44

حق و عدالت حق، عبارت‌ از سلطه‌ و اختیاری‌ است‌ که‌ فرد در برابر دیگر یا اشیا دارد. به‌ بیان‌ دیگر، حق، امری‌ اعتباری‌ است‌ که‌ به‌ سبب‌ آن، فرد شایستگی‌ بهره‌برداری‌ از چیزی‌ را می‌یابد و دیگران‌ به‌ رعایت‌ آن‌ موظف‌ هستند؛ مثل‌ حق‌ پدر و مادر در برابر فرزندان‌ یا حق‌ زوجین‌ در برابر یک‌دیگر. استاد مطهری‌ حق‌ را سزاواری‌ فرد به‌ یک‌ شیء می‌داند و آن‌ را نیز بر دو نوع‌ تکوینی‌ و تشریعی‌ تقسیم‌ می‌کند: حق‌ یعنی‌ ثابت‌ و سزاوار، و ما دو نوع‌ ثبوت‌ و سزاواری‌ داریم: یک‌ ثبوت‌ و سزاواری‌ تکوینی‌ که‌ عبارت‌ است‌ از رابطه‌ای‌ واقعی‌ بین‌ شخص‌ و شیء، و عقل‌ آن‌ را در می‌یابد، و یک‌ ثبوت‌ و سزاواری‌ تشریعی‌ که‌ بر وقق‌ آن‌ وضع‌ و جعل‌ می‌شود. در واقع‌ مقصود از حق، امتیاز بالقوه‌ای‌ است‌ که‌ برای‌ فرد در نظر گرفته‌ می‌شود و وی‌ که‌ بر اساس‌ آن، صلاحیت‌ استفاده‌ از امور خاصی‌ را می‌یابد. به‌ بیان‌ دیگر، حق‌ نشان‌دهندة‌ اولویتی‌ است‌ که‌ فرد بر دیگران‌ دارد. با این‌ بیان، حق‌ نوعی‌ نصیب‌ و امتیاز برای‌ صاحب‌ حق‌ است‌ که‌ به‌ سبب‌ آن، یک‌ سلسله‌ بهره‌مندی‌ها را می‌یابد یا برخی‌ ممنوعیت‌ها از او برداشته‌ می‌شود. در بحث‌ از مسألة‌ حق، استاد مطهری‌ این‌ پرسش‌ را مطرح‌ می‌کند که‌ «آیا حق‌ و مالکیت‌ از عوارض‌ انسان‌ به‌ ماهو انسان‌ است‌ یا از عوارض‌ انسان‌ به‌ ماهو مدنی». به‌ بیان‌ دیگر، آیا این‌ مفاهیم‌ از اعتباریات‌ بعد از اجتماع‌ است‌ یا قبل‌ از اجتماع؛ یعنی‌ حق‌ پس‌ از تشکیل‌ جامعه‌ و برقراری‌ روابط‌ اجتماعی‌ تحقق‌ یابد یا قبل‌ از آن. استاد معتقد است‌ که‌ حق‌ در مرتبة‌ پیش‌ از اجتماع‌ است؛ از همین‌ جا است‌ که‌ او گاه‌ آزادی‌ را حق‌ نمی‌داند؛ چرا که‌ آزادی‌ در مرتبة‌ پیش‌ از اجتماع‌ تحقق‌ می‌یابد. وی‌ آزادی‌ را فوق‌ حق‌ می‌داند و اگر هم‌ گاه‌ از حق‌ آزادی‌ سخن‌ به‌ میان‌ آید، مقصود آن‌ است‌ که‌ دیگران‌ نباید آزادی‌ فرد را سلب‌ کنند. به‌ گمان‌ استاد، این‌ که‌ در فقه‌ اسلامی‌ به‌ حق‌ آزادی‌ اشاره‌ نشده، به‌ این‌ جهت‌ بوده‌ که‌ فوق‌ حق‌ دانسته‌ شده‌ است. علت‌ این‌که‌ در فقه‌ اسلام‌ در میان‌ حقوق، نامی‌ از حق‌ آزادی‌ نیست، این‌ نیست‌ که‌ در اسلام‌ به‌ حق‌ آزادی‌ معتقد نیستند؛ بلکه‌ آزادی‌ را فوق‌ حق‌ می‌دانند؛ پس‌ اعتراض‌ نشود که‌ چرا آزادی‌ جزء حقوق‌ اولیة‌ طبیعی‌ در اسلام‌ نام‌ برده‌ نشد. حق، هم‌ به‌ اموری‌ که‌ خارج‌ از وجود انسان‌ است‌ تعلق‌ می‌گیرد، و هم‌ هر چیزی‌ که‌ برای‌ امر دیگری‌ پدید آمده، منشأ حق‌ است؛ برای‌ مثال‌ موجودات‌ طبیعی‌ که‌ برای‌ انسان‌ آفریده‌ شده‌اند یا مغز که‌ برای‌ فکر کردن‌ یا زبان‌ که‌ برای‌ بیان‌ آفریده‌ شده‌اند، همه‌ منشأ حق‌ هستند. هم‌ حق‌ و هم‌ مالکیت‌ از اموری‌ است‌ که‌ به‌ اشیأ خارج‌ از وجود انسان‌ تعلق‌ می‌گیرد. همان‌طور که‌ نمی‌شود انسان‌ مالک‌ نفس‌ خود باشد نمی‌تواند بر نفس‌ خود حق‌ باشد؛ بنابراین‌ انواع‌ آزادی‌ها هیچ‌ کدام‌ حقی‌ و بهره‌ای‌ نیست‌ که‌ آدمی‌ بخواهد از چیزی‌ بردارد؛ بلکه‌ بهره‌ای‌ است‌ که‌ از خودش‌ می‌برد. معنای‌ حق‌ آزادی‌ یعنی‌ کسی‌ حق‌ ندارد که‌ آزادی‌ مرا از من‌ سلب‌ کند ...؛ ولی‌ در مورد حق‌ می‌توان‌ گفت: لزومی‌ ندارد که‌ بر چیزی‌ یا بر کسی‌ باشد. هر چیزی‌ که‌ برای‌ چیزی‌ به‌ وجود آمده‌ باشد منشأ حق‌ است‌ ...؛ پس‌ در مورد حق، شرط‌ نیست‌ که‌ به‌ خارج‌ از وجود انسان‌ تعلق‌ داشته‌ باشد. بلی، همان‌طوری‌ که‌ در متن‌ آمده، حق‌ بر نفس‌ معنا ندارد؛ ولی‌ حق‌ بر انجام‌ یک‌ عمل‌ خاص‌ می‌تواند باشد. رابطة‌ حق‌ و تکلیف‌ در مقابل‌ حق، تکلیف‌ قرار دارد که‌ آن‌ نیز مانند حق، مبنای‌ خارجی‌ و واقعی‌ دارد و این‌ مبنا را مصلحت‌ می‌نامند. تکلیف‌ از لحاظ‌ ماهیت‌ مغایر است‌ با مصلحت‌ واقعی؛ ولی‌ حق‌ مجعول‌ از لحاظ‌ ماهیت، متحد است‌ با مصلحت‌ واقعی؛ یعنی‌ چون‌ در طبیعت‌ این، حق‌ موجود است، در تشریع‌ نیز موجود است.5 حق‌ و تکلیف‌ ملازم‌ یک‌دیگرند. هر جا حقی‌ باشد، تکلیفی‌ همراه‌ آن‌ است؛ برای‌ مثال، اگر زن‌ حقی‌ بر گردن‌ شوهر خود دارد، شوهر نیز مکلف‌ است‌ تا آن‌ حق‌ را ادا کند. یا اگر شخص‌ «الف» از شخص‌ «ب» مقداری‌ پول‌ طلب‌ دارد یعنی‌ شخص‌ «الف» محق‌ است، شخص‌ «ب» به‌ پرداخت‌ بدهی‌ خود تکلیف‌ دارد. استاد مطهری‌ هم‌ با توجه‌ به‌ سخنان‌ امام‌ علی7 حق‌ و تکلیف‌ را دو روی‌ یک‌ سکه‌ می‌داند: فَالحَقُّ‌ أَوسَعُ‌ الأَشیَأِ‌ فِی‌التَّوَ‌اصُفِ‌ وَ‌ أَضیَقُهَا فِی‌ التَّنَاصُفِ‌ لاَ‌ یَجرِ‌ی‌ لِأَحَدٍ‌ اًِ‌لاَّ‌ جَرَ‌ی‌ عَلَیهِ‌ وَ‌ لاَ‌ یَجرِ‌ی‌ عَلَیهِ‌ اًِ‌لاَّ‌ جَرَ‌ی‌ لَهُ.6 از نظر استاد، حق، محدود است. این‌که‌ انسان‌ دارای‌ حقوق‌ است، به‌ معنای‌ نامحدود بودن‌ آن‌ نیست: در حقیقت‌ باید گفت‌ انسان‌ حقی‌ دارد و حق‌ حد‌ی‌ دارد. این‌که‌ انسان، حق‌ سخن‌ گفتن‌ دارد، بدین‌ معنا نیست‌ که‌ به‌دیگران‌ دشنام‌ دهد یا غیبت‌ کند یا تهمت‌ بزند یا سخن‌ لغو بگوید. انسان‌ حق‌ فکر کردن‌ دارد؛ اما این‌ حق‌ محدود است؛ یعنی‌ نباید در اندیشة‌ نابودی‌ دیگران‌ باشد. استاد مطهری‌ حق‌ را بر سه‌ قسم‌ می‌داند: 1. حقوق‌ انسان‌ بر طبیعت‌ و ثروت‌های‌ آن‌ (حقوق‌ اقتصادی)؛ 2. حقوقی‌ که‌ در مورد اختلافات‌ وحی‌ محکمات‌ دارد. (حقوق‌ قضایی)؛ 3. حقوقی‌ که‌ از نظر حکومت‌ و سیاست‌ دارد (حقوق‌ سیاسی). طبق‌ این‌ بیان، حق، طرفینی‌ است. هیچ‌ کس‌ بر دیگری‌ حق‌ ندارد، مگر آن‌که‌ دیگری‌ هم‌ بر او حقی‌ دارد. ذی‌ حق‌ بودن، دو طرفی‌ است. همان‌ گونه‌ که‌ پدر و مادر بر فرزند حق‌ دارند، فرزند هم‌ بر پدر و مادر حق‌ دارد. در واقع‌ حق‌ و تکلیف‌ دو روی‌ یک‌ سکه‌اند. هیچ‌گاه‌ نمی‌شود فردی‌ بر دیگری‌ حقی‌ داشته‌ باشد؛ اما آن‌ دیگری‌ بر او حقی‌ نداشته‌ باشد. هر یک‌ از آن‌ها، هم‌









سایر محصولات :
حق و عدالت اجتماعی

حق و عدالت...

تحقیق در مورد انسان از دیدگاه اسلام 33 ص

تحقیق در مورد انسان از دیدگاه اسلام...

حضرت مهدی صاحب الزمان

حضرت مهدی صاحب الزمان...

تحقیق درمورد فتق یا هرنی

تحقیق درمورد فتق یا...

تحقیق در مورد انرژی های خورشیدی

تحقیق در مورد...

حسابرسی و حسابداری

حسابرسی و حسابداری...

تحقیق در مورد اندیشه سیاسی اسلام و دموکراسی 24 ص

تحقیق در مورد...

حسابداری داراییهای نامشهود

حسابداری داراییهای نامشهود...

تحقیق در مورد اندیشه دینی و سکولاریسم و غرب شناسی 21ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد غشای سلول

تحقیق درمورد غشای سلول...

حزب پیمان شکن از نگاه دیگر2

حزب پیمان شکن از نگاه دیگر2...

تحقیق در مورد انتقال اطلاعات به کشورهای جهان سوم 25 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد انتقال حرارات 21 ص

تحقیق در مورد...

حباب زدائی از مذاب شیشه

حباب زدائی از مذاب شیشه...

تحقیق در مورد انتخابات10

تحقیق در مورد...

کارآموزی در اداره مالیات

کارآموزی در اداره مالیات...

حاکمیت اینترنت پیشینه و آینده پیش رو

حاکمیت اینترنت پیشینه...

تحقیق درمورد غده پینه

تحقیق درمورد غده پینه...

تحقیق در مورد انتخابات مجلس و حق حاکمیت ملت

تحقیق در مورد انتخابات مجلس و...

حافظة اصلی پایگاه داده ها

حافظة اصلی پایگاه...

تحقیق در مورد امنیت زیستی

تحقیق در مورد امنیت زیستی...

تحقیق در مورد امـواج 16 ص

تحقیق در مورد امـواج...

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از کتاب قورباغه را قورت بده

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری...

کارآموزی در اداره توزیع برق بخش بادرود 54ص

کارآموزی در اداره...

تحقیق در مورد امر به معروف و نهی از منکر 12 ص

تحقیق در مورد امر به معروف...

جلوه‌های رازپردازیسوررئالیسم

جلوه‌های رازپردازیسوررئالیسم...

تحقیق در مورد امانت دارى در سیره پیامبر 18 ص

تحقیق در مورد...

جزوه مفاهیم پایه فناوری اطلاعات استاد انصاریان

جزوه مفاهیم پایه فناوری...

کارآموزی در اداره برق کرمان

کارآموزی در اداره...

تحقیق در مورد امام خمینى و مبانى فکرى حکومت اسلامى

تحقیق در مورد امام خمینى و...

جزوه شیمی

جزوه شیمی...

تحقیق درمورد عوامل و ملزومات ارتباطات

تحقیق درمورد عوامل و ملزومات ارتباطات...

تحقیق در مورد امام علی ع

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد امام خمینی ودرس معارف به بشریت 19 ص

تحقیق در مورد امام خمینی ودرس...

کارآموزی در اداره برق شهرستان مبارکه 8ص

کارآموزی در اداره برق...

جزوه رفتارشناسی حیوانات اهلی 30 ص

جزوه رفتارشناسی حیوانات اهلی ...

تحقیق در مورد امام خمینى از ولادت تا رحلت

تحقیق در مورد امام خمینى از ولادت...

تحقیق درمورد غزل

تحقیق درمورد غزل...

ثبت اختراعات ایران

ثبت اختراعات ایران...

تحقیق در مورد امام حسن عسکری 30 ص

تحقیق در مورد امام حسن...

جزوه آزمون استخدامی ادبیات استفاده جهت کل آزمون های استخدامی

جزوه آزمون استخدامی ادبیات...

ثبات کنترل پورت موازی

ثبات کنترل پورت موازی...

تحقیق در مورد الگوی برنامه ریزی منابع انسانی با تأکید بر استانداردهای عملکرد برای تحقق رویه های جهانی شدن 21 ص

تحقیق در مورد...

کارآموزی در اداره برق شهرستان شهرکرد 72ص

کارآموزی در اداره برق شهرستان...

زبان فارسی

زبان فارسی...

تحقیق در مورد الکل و انواع آن 17 ص

تحقیق در مورد الکل...

تحقیق در مورد التهابی

تحقیق در مورد التهابی...

جوانان و بلوغ

جوانان و بلوغ...

کارآموزی در اتومکانیک اهواز 53 ص

کارآموزی در اتومکانیک اهواز 53 ص...

تحقیق در مورد اکو و موانع همگرایی

تحقیق در مورد اکو و موانع همگرایی...

مقاله درباره نقش عوامل محیطی در عملکرد ورزشکاران
مقاله درمورد مخازن
مقاله درمورد حافظ شیرازی
بررسی آیات و احادیث در گلستان
مقاله درمورد حافظ شیرازی
تحقیق درباره مرغداری
مقاله درمورد حرکت سقوط آزاد اجسام
تحقیق درباره کارآفرینی کارگاه کاشی کاری
تحقیق درباره کارآفرینی کنسرو فرآورده غیر گوشتی
پاورپوینت تهیه اسید بوریک از بوراکس و بررسی برخی از خواص آن
کتاب دکوراسیون
کارخانه ماشین سازی اراک 63 ص
کاربرد مینی تنیس در آموزش مبتدیان و ورزش مدارس
ویندوزxp

کلمات کلیدی :ستzwnj کهzwnj هzwnj خصzwnj laquo الفraquo نیستzwnj کهzwnj هzwnj خصzwnj laquo بraquo ویzwnj یکzwnj کهzwnj لاَّzwnj َرَzwnj یzwnj ستzwnj کهzwnj کهzwnj رایzwnj قzwnj زادیzwnj میzwnj یابد کهzwnj هzwnj ینzwnj کهzwnj خصzwnj laquo میzwnj داند نیستzwnj کهzwnj قzwnj کهzwnj هzwnj میzwnj ستzwnj نzwnj ینzwnj
  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی