bbargo

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد بررسی و تحلیل موزه مجازی

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 16 صفحه


قسمتی از متن .doc :

بررسی و تحلیل موزه مجازی

چکیده در جامعه علمی و هنری امروز، یکی از مهمترین کارها ایجاد بستر مناسب برای نگهداری و طبقه بندی آثار هنری است. دو عامل اصلی ما را به انجام این کار ترغیب می‌کند. اول، محافظت از آثار هنری گذشتگان و پذیرا بودن کارهای جدید و دوم، ایجاد پایگاه داده ای سازمان یافته که هم برای محققان و هم نوآموزان قابل استفاده باشد. یکی از روش های دستیابی به این مقصود میتواند استفاده از موزه مجازی باشد. بر این اساس ما در این مقاله ابتدا به معرفی و بیان پیشینه و سیر تکاملی موزه های مجازی پرداخته ایم و سپس انواع موزه های مجازی کنونی و نحوه استفاده از موزه های مجازی مبتنی بر اینترنت را به بحث گذاشته ایم. به دلیل اهمیت و کاربری بالای موزه های مجازی مبتنی بر اینترنت در ادامه فناوری های مرتبط با این گونه از موزه های مجازی را بررسی کرده و در نهایت به تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید موزه های مجازی پرداخته ایم. کلید واژه ها: موزه مجازی(virtual museum)، تور مجازی (virtual tour)، ابر رسانه پویا (dynamic hypermedia)، چند رسانه ای(multimedia) مقدمهدر دنیای امروز کاربران با فزونی حجم اطلاعات مواجهند. بنابراین نیاز به خلاصه سازی، فشرده سازی و طبقه بندی اطلاعات جهت نگهداری و استفاده ازآن بیش از هر زمانی برای ما اهمیت میابد. انجام این فرایندها در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و تاریخی در جهت حفظ و استفاده بهتر از آنها نیز امری در خور توجه است. یکی از روش های پیاده سازی پایگاه داده قوی و امکان دسترسی آسان و مناسب کاربران به اطلاعات به کار گیری موزه های مجازی است. معرفی موزه مجازیموزه مجازی[1]،پایگاه دادهء چند رسانه ای [2] است که سازمان ها را قادر به نشر مجموعه اطلاعات می‌نماید[2]. موزه های مجازی الگوهایی استاندارد برای نمایش مجموعه های اطلاعاتی هستند که امکان جستجوی سریع و آسان را نیز فراهم میآورند.یکی از تعاریف موزه مجازی، توسط جفری لوئیس بر روی قسمت مقالات بریتانیکا آن لاین به شرح زیر میباشد[3]. " موزه مجازی مجموعه ای از فایل های رقمیِ صوتی، تصویری و متنی است. این فایل ها شامل اطلاعات علمی، فرهنگی و تاریخی ای هستند که بوسیله رسانه های الکترونیکی به دست آمده اند. موزه مجازی فاقد اشیای حقیقی است و از این جهت تفاوت اساسی با موزه های سنتی دارد ". پیشینه منشأ اولیه موزه مجازی، اینترنت نبوده است بلکه از اوایل قرن بیستم هنرمندان سعی در ارائه آثار خود به گونه ای متفاوت داشتند.هدف اصلی آنها فعال کردن بیننده اثر و تغییر بیننده از عنصری منفعل به عنصری موثر در فرایند نمایش بود. از جمله این تلاش ها میتوان به موردی در دهه دوم قرن بیستم اشاره کرد[4]که هنرمندی به نام فردریک کیسلر[3] از به کار بردن دیوار در محیط نمایشگاه خودداری نمود و آثارش را در فضای باز سه بعدی قرار داد. همچنین در اوایل قرن بیستم ایده ای به نام مغز جهانی[4] توسط ولز[5] ارائه گردید. این پیشنهاد، اشاره به ایجاد پایگاه داده ای مرکزی و در دسترس گذاشتن آن برای همگان را داشت. رسانه پیشنهادی ولز، میکروفیلم بود. در سال 1947 نیز ایده موزه خیالی بدون دیوار توسط آندره مالروکس[6] ارائه گردید. از سال 1980 به بعد توجه ویژه ای به لزوم بیننده گرایی موزه ها در مقابل کلکسیون گرایی آنها شد[3]. به این مفهوم که هدف اصلیٍ ایجاد موزه ها [5]تاثیر گذاری افکار بر یکدیگر و به تفکر واداشتن انسان هاست و این هدف تنها با نمایش دادن آثار علمی و فرهنگی و بیننده منفعل آنها بودن، برآورده نمیگردد. با آغاز بحث و بررسی این گونه مسائل لزوم تغییر در سیستم موزه ها و چگونگی این عمل بیش از هر زمان مورد توجه قرار گرفت و موزه مجازی بر مبنای الواح فشرده ارائه گردید. در سال 1991 طرحی به نام "موزه درون شبکه تلفن" در ژاپن به اجرا گذاشته شد[4]. به علت عدم وجود اینترنت در ژاپن در آن زمان، خدمات این سامانه از طریق تلفن، فکس و شبکه های محدود کامپیوتری در دسترس عموم قرار گرفت. به دنبال این طرح نیز در سال 1995، طرح " موزه درون شبکه اینترنت" اجرایی گردید. انواع واجزای موزه های مجازی کنونی موزه مجازی بر روی لوح فشرده و موزه مجازی مبتنی بر اینترنت دو نوع رایج از انواع موزه های مجازی هستند. در موزه مبتنی بر لوح فشرده تنها اطلاعات و عکس یا فیلم هایی از پیشینه موزه یا آثار هنری متعلق به آن را میتوان نمایش داد، اما در موزه مجازی مبتنی بر اینترنت علاوه بر اطلاعات قابل نمایش الواح فشرده میتوان برای کاربر امکان خرید لحظه ای، برنامه های آموزش تاریخ، هنر و علوم و همچنین امکان استفاده از تورهای مجازی را فراهم آورد. به دلیل اهمیت و کاربری بالای موزه مجازی مبتنی بر اینترنت به بررسی نحوه عملکرد، استفاده و فناوری های مرتبط با آن میپردازیم. نحوه استفاده و عملکرد موزه مجازی مبتنی بر اینترنتدر موزه مجازی مبتنی بر اینترنت[7] تمام اطلاعات من جمله داده های متنی، صوتی و تصویری بر روی کارگزار موزه[8] قرار گرفته و از این طریق بر روی اینترنت عرضه میگردد. کاربران با مراجعه به وبگاهِ موزه، شالوده مدل موزه را بارگذاری کرده و واسط کاربرِ موزه مجازی را اجرا مینمایند. از این پس میتوانند در قسمت های مختلف موزه گردش کرده، به طبقات مختلف رفته و بر روی آثار مورد نظر تقه زده تا اطلاعات مربوط به آن اثر از انواع مختلف صوتی، تصویری و متنی در اختیارشان قرار گیرد. در مورد جزئیات خدمات موجود در موزه های مجازی در ادامه مقاله به تفصیل صحبت خواهد شد. فناوری های مرتبط با موزه های مجازیبسیاری از فنون به کمک متخصصین آمده اند تا محیطی ساده تر برای کاربران موزه های مجازی ایجاد کنند و بسیاری از آنها نیز در همین روند به رشد بالاتر رسیده اند. در زیر شرحی مختصر، از بعضی از این فناوری ها را به بحث میگذاریم.● گروه ابزار[9] : ابزاری است که در آن واحد چند کاربر میتوانند به طور مشارکتی از آن استفاده کنند[5].کاربران موزه های مجازی با استفاده از گروه ابزار های ابر رسانه ای میتوانند به صورت دسته جمعی از موزه دیدن کنند. سامانه یابش مسیر بر مبنای اکثریت آراء[9] به قسمت های مختلف موزه رفته و بر روی اجسام درخواستی میایستد.● XML[10]: زبان کامپیوتری است برای توصیف، دریافت، پردازش و انتشار اطلاعات بر روی وب [2]. XML زبانی است قوی برای ایجاد پایگاه داده موزه های مجازی که باعث راحتی و سرعت یافتنِ عمل جستجو و یابش اطلاعات میگردد.● [11]VRML: زبان مدل کردن واقعیت مجازی، زبانی برای توصیف محیط های چند رسانه ایِ سه بعدی و امکان ایجاد محیط های مجازی گروهی[12] بر روی وب [13] است. دو نسخه اصلی آن با نام های VRML1.0 و VRML2.0 عرضه گردیده است. در نسخه اول امکان تعریف اشیاء مختلف با بافت های متفاوت، امکان نور پردازی و همچنین ایجاد پیوند بر روی اشیاء وجود داشت. در نسخه دوم علاوه بر امکانات نسخه اول میتوان از امکان تعریف اشیاء و بافت های پویا نمایی شده، زمینه های دارای بافت، حسگر، موزیک و همچنین اسکریپت های زبان جاوا بهره جست. تمام این خصوصیات نیز جهت نمایش صحنه هایی واقعی تر و تعاملی تر ایجاد شده اند. آخرین نسخه آن VRML 97 است که تفاوت اساسی با نسخهVRML2.0 ندارد. کاربری VRML در سامانه موزه های مجازی، تولید فیلم های n-بعدی جهت در اختیار گذاشتن صحنه های وسیع تر و واقعی تر از صحنه برای بیننده گان آثار است. جهت آشنایی بیشتر با فیلم های n-بعدی و چگونگی تولید آنها با استفاده از زبان VRML میتوانید به قسمت فیلم های n-بعدیِ همین مقاله مراجعه نمایید.● کنترل هوشمند دوربین: یکی از اساسی ترین کارها در مدیریت موزه های مجازی کنترل دوربین های محیط به گونه ای هوشمندانه است. بدین مفهوم که بعد ازمشخص شدن مسیر توسط کاربر،کنترل کننده دوربین ها بایستی با توجه به مبدأ، مقصد، مسیر بین آنها و زمان موجود ترتیب گرفتن اطلاعات از دوربین های مختلف محیط را مشخص و زمان کار هر دوربین را نیز تعیین کند. تا با جابجایی بین دوربین ها احساس پیوستگی بین فیلم های پخش شده از بین نرود [12].● ابر رسانه[13] : مفهوم ابر رسانه از ترکیب مفاهیم ابرمتن و سیستم های چند رسانه ای به دست آمده است[6]. در موزه های مجازی، ابر رسانه ها امکان دسترسی به پیوندِ اشکال مختلف رسانه مانند متن، صوت، عکس و فیلم را به صورت بازگشتی و تو در تو فراهم میآورند. از این طریق گردش در موزه ها به نحوی آسان تر و متصل تر انجام شده و مسیر دیدار از آثار نیز با توجه به خواسته ها و علائق شخص بیننده تعیین میگردد.● ابر رسانه پویا (تطبیقی)[14] : ابر رسانه ای که قابلیت تطبیق خود با علائق و شرایط کاربر را داراست[7]. در موزه های مجازی میتوان با استفاده از ابر رسانه های پویا، صفحه درخواست شده را مطابق با شرایط بییننده نمایش داد. بدین مفهوم که سن، تخصص، مذهب، ملیت و علایق شخصی بیننده، تعیین کننده نوع متن، عکس، فیلم و حتی پیوندهای پیشنهادی صفحات موزه باشند. این کار به نوعی شخصی سازی است که از سوی سرویس دهنده موزه، به کاربر عرضه میگردد. یکی از انواع ابر رسانه های پویا، برچسب گذاری هوشمند[15] است[8] که سامانه موزه با به کارگیری اطلاعات جمع آوری شده از مراحل قبلی بازدید فرد و الگوریتم های هوش مصنوعی در حین کار بیننده، تشخیص میدهد که نمایش چه توضیحات و عکس هایی در مرحله بعدی میتواند مفیدتر باشد.

نمودار (1) انواع ابر رسانه های پویایی را که در سامانه های نمایشی و گردشی موزه های مجازی به کار می رود را نشان می دهد.

نمودار 1: حوزه های کاربری ابر رسانه پویا (تطبیقی)در موزه های مجازی

● عکس 360 درجه[16] : درحالت عادی برای نمایش یک صحنه همانطور که در شکل (3) میبینید از عکسهای معمولی استفاده میشود. اما اگر بخواهیم تصویر واقعی تری به

کاربر عرضه کنیم میبایست تعدادی از این عکس ها که بر روی هم رفتگی نیز دارند را به هم متصل کنیم تا تصویر وسیع تر و کاملتری ازصحنه را به کاربرعرضه کنیم [13]. مانند شکل (4) که عکس 360 درجه ایست که با کنار هم قرار دادن 45 عکس معمولی از آن صحنه به دست آمده است.

شکل 1 : عکس معمولی [13]









سایر محصولات :
تحقیق در مورد بررسی و تحلیل موزه مجازی

تحقیق در مورد بررسی...

تحقیق در مورد بررسی میزان عزت نفس کارمندان مجرد و متاهل بیمارستان حکیم 38ص

تحقیق در مورد بررسی میزان عزت نفس...

تحقیق در مورد بررسی سیستم های الکترونیکی خودروهای جدید

تحقیق در مورد بررسی سیستم های الکترونیکی...

نَقدِ رُمانِ The Count of Monte Cristo by Alexandre Dumas

نَقدِ رُمانِ ...

تحقیق در مورد بررسی حقوق زن در اسلام 36 ص

تحقیق در مورد بررسی حقوق...

گزارش کارآموزی در پالایشگاه

گزارش کارآموزی در پالایشگاه...

تحقیق در مورد بررسی بهداشت روانی بیماران سرطانی شیمی درمانی شده بیمارستان امام حسین ع تهران در تابستان 85 45 ص

تحقیق در مورد بررسی بهداشت روانی...

تحقیق در مورد برآورد مالی شرکتها و سازمانهای مختلف و اثر آن بر تورم

تحقیق در مورد برآورد...

تحقیق در مورد برآورد تاثیر مرگ ومیر های ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی روی امید به زندگی در بدو تولد وبار اقتصادی ناش 23 ص1

تحقیق در مورد برآورد...

تحقیق در مورد برآورد تاثیر مرگ ومیر های ناشی از سوانح و تصادفات رانندگی روی امید به زندگی در بدو تولد وبار اقتصادی ناش 23 ص

تحقیق در مورد برآورد تاثیر مرگ...

تحقیق در مورد بذر گندم و ذرت کنترل و گواهی بذر 21 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد بخش آگلومراسیون و احیاء1

تحقیق در مورد...

نَقدِ رُمانِ Tender Is the Night by F. Scott Fitzgerald

نَقدِ رُمانِ ...

تحقیق در مورد بخش آگلومراسیون و احیاء

تحقیق در مورد بخش آگلومراسیون و...

تحقیق در مورد بحران هویت در جوانی 63 ص1

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد بحران هویت در جوانی 63 ص

تحقیق در مورد بحران هویت...

تحقیق در مورد بارکد 25 ص

تحقیق در مورد بارکد 25 ص...

تحقیق در مورد بار الکتریکی 13 ص1

تحقیق در مورد بار...

تحقیق در مورد اهداف طرح و سیستم مدیریت در قارچ طلایی 32 ص

تحقیق در مورد اهداف طرح و سیستم...

نَقدِ رُمانِ Memoirs of a Geisha by Arthur Golden

نَقدِ رُمانِ ...

تحقیق در مورد بار الکتریکی 13 ص

تحقیق در مورد بار الکتریکی 13 ص...

تحقیق در مورد انواع سموم در کشاورزی 25 ص

تحقیق در مورد...

پروژه وب سایت خبری با زبان php _ داکیومنت ورد

پروژه وب سایت خبری...

مقایسه عملکرد مدل های شبکه عصبی موجکی، رگرسیون خطی چند متغیره و شبکه عصبی مصنوعی در تخمین اکسیژن خواهی شیمیایی رودخانه کرج

مقایسه عملکرد مدل های...

تحقیق در مورد انواع اتصالات جوش و پیچ

تحقیق در مورد انواع اتصالات...

تحقیق در مورد انواع تجارت الکترونیکی و مدلهای کسب و کار 32 ص

تحقیق در مورد انواع...

تحقیق در مورد انکوباتورها 28 ص

تحقیق در مورد انکوباتورها...

تحقیق در مورد انقلاب1

تحقیق در مورد انقلاب1...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 11ص

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 11ص...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 2

تحقیق در مورد انرژی...

تحقیق در مورد اندازه گیری بهره وری 100 ص

تحقیق در مورد اندازه گیری بهره...

تحقیق در مورد انرژی هسته ای 2

تحقیق در مورد انرژی...

تحقیق در مورد انتقال و توزیع برق 47 ص

تحقیق در مورد انتقال...

تحقیق در مورد انتخاب رشته

تحقیق در مورد انتخاب...

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Acer Aspire E570

دانلود فایل بایوس لپ تاپ Acer...

تحقیق در مورد انباره ای نام NAS

تحقیق در مورد انباره...

تحقیق در مورد امپریالیسم ونقش آن در جهان رشته علوم سیاسی

تحقیق در مورد امپریالیسم ونقش آن...

تحقیق در مورد امواج الکترومغناطیس

تحقیق در مورد امواج الکترومغناطیس...

تحقیق در مورد الگوهای نوظهور

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد الکترونیک عمومی 15 ص

تحقیق در مورد الکترونیک...

تحقیق در مورد اکسیژن

تحقیق در مورد اکسیژن...

تحقیق در مورد اقتصاد سیاسی

تحقیق در مورد اقتصاد...

تحقیق در مورد اکسس 2000 چیست access 26 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد افسردگی در نوجوانان علل و روش‌های درمان 22 ص

تحقیق در مورد افسردگی در نوجوانان علل...

تحقیق در مورد افزایش سلامتی جسمانی و روانی دانش آموزان 19 ص

تحقیق در مورد افزایش...

تحقیق در مورد اعتیاد جرم یا بیماری 56 ص

تحقیق در مورد اعتیاد جرم یا بیماری...

گزارش کارآموزی در شهربازی

گزارش کارآموزی در شهربازی...

تحقیق در مورد اعتماد به نفس 46 ص

تحقیق در مورد اعتماد به نفس 46...

تحقیق در مورد اعتماد به نفس 38 ص

تحقیق در مورد اعتماد به نفس...

تحقیق در مورد اضطراب 63 ص

تحقیق در مورد اضطراب 63 ص...

مجله Auto Restorer
مجله Destiny شماره 69
تحقیق در مورد گزارش کارآموزی زراعت سویا 31 ص
تحقیق در مورد گلخانه 22 ص
تحقیق در مورد گزارش کار آموزی ریخته گری 47 ص
تحقیق در مورد گروههای سازگاری رویش در قارچ 45 ص
تحقیق در مورد کوبیسم
تحقیق در مورد کنترل جمعیت و نهاد خانواده در اروپا 4ص
تحقیق در مورد کاربرد ربات‌ در دریا 15 ص
تحقیق در مورد کابل ها 50ص
تحقیق در مورد چگونه نیروی خود را در ورزش تنیس به بالاترین حد خود برسانیم
تحقیق در مورد چگونگی تنظیم قرارداد اجاره واحدهای مسکونی و نحوه تخلیه آنها 7ص
تحقیق در مورد چگونه زباله کمتری تولید کنیم
تحقیق در مورد چگونه بین مسئولیت های کاری و خانوادگی تعادل برقرار کنیم
تحقیق در مورد چک 10ص
تحقیق در مورد عدالت در یونان باستان و ایران 38ص
تحقیق در مورد عکس شیخ صفی
تحقیق در مورد عارضه گودی کمر
تحقیق در مورد فرسایش و راههای مقابله با آن 38 ص
تحقیق در مورد فداییان اسلام 14 ص
تحقیق در مورد فخرالدین اسیعد گرگانی
تحقیق در مورد طالبان و امنیت جمهوری اسلامی ایران 23 ص
تحقیق در مورد طراحی و کاربرد سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت 28 ص
تحقیق در مورد فرایند تصمیم گیری خریدار ومصرفکننده
تحقیق در مورد عشایر خوزستان
تحقیق در مورد علوم محاسباتی و علم نانو 38 ص
تحقیق در مورد سیستم مخابرات
تحقیق در مورد شرکت سهامی 32 ص
تحقیق در مورد عصر مدرن و شکوفایی اقتصادی 20 ص
تحقیق در مورد طرز کار آسانسور 32 ص
تحقیق در مورد علم ریاضیات 19 ص
تحقیق در مورد غلامحسین بنان افتخاری سراج 13ص
تحقیق در مورد علل پیشروی مسلمانان در ایران و شکست ساسانیان 29 ص
تحقیق در مورد شرکتها ‏، بنگاههای اقتصادی ، بازرگانان و آرمان توسعه هزاره 77 ص
تحقیق در مورد سیمپیچی موتور خادمی
تحقیق در مورد پول و ارز بانکداری
پاورپوینت در مورد مدیریت زخم های فشاری

کلمات کلیدی :موزه مجازی مبنی ابر رسانه پویا ایجاد پایگاه داده های مخلف موزه امکان عریف اشیاء رسانه پویا طبیقی موزه های های مجازی موزه مجازی ابر رسانه مجازی مبنی های مخلف فیلم های چند رسانه رسانه های مجازی رسانه اطلاعا اسفاده اینرن نمایش
  • ۹۶/۰۹/۱۵
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی